Marketing Automation

KOM IGÅNG MED AUTOMATISERAD MARKNADSFÖRING

Marketing automation, eller automatiserad marknadsföring, ger er en möjlighet att leverera personanpassad marknadsföring och automatisera era processer. Det förknippas ofta med utskick av nyhetsbrev via e-mail och ibland även kampanjer via SMS till många kunder samtidigt. Dessa delar kan absolut vara en del av marketing automation men idag räcker det inte för att behålla kunder och få hög konvertering. Här går vi igenom hur ni kan arbeta smart med marketing automation för att skala upp er verksamhet.  

UNDVIK VANLIGA FALLGROPAR KRING AUTOMATISERAD MARKNADSFÖRING

Marketing automation är ett fantastiskt verktyg för att automatisera er marknadsföring och erbjuda personliga erbjudanden till era kunder. Det kan dock även gå fel och försämra kundrelationen om man inte arbetar med det på ett medvetet sätt. Kanske har du varit med om att...  

  • Du blir överöst av mail från ett företag på ett sätt som känns överväldigande? 

  • Du får erbjudande om rabatt på en vara du redan har köpt? 

  • Du får ett nyhetsmail vars innehåll är totalt irrelevant med tanke den köphistorik de faktiskt har om dig? 

  • Du avregistrerar dig från nyhetsmail just på grund av denna irrelevans trots att du faktiskt är intresserad och gillar företaget i fråga? 

RELEVANS OCH MÅLGRUPPSANPASSNING FÖR BÄSTA MÖJLIGA KUNDUPPLEVELSE

För att få förtroende att skicka marknadsföring till någon idag behöver innehållet vara relevant, målgruppen precis och frekvensen rätt. Annars är risken att det blir överväldigande både för er och för kunderna. Dessutom tillkommer nya kanaler hela tiden. Marketing automation handlar även om vilka flöden som behövs för att stödja just er affärsprocess. Hur ser ert flöde ut för att hantera nya kunder? Och för kunder som har låg öppningsfrekvens för de mail ni skickar ut? Eller kunder som inte har gjort köp på länge och behöver återaktiveras på något sätt? Genom att arbeta strategiskt ser ni till att era kunder får marknadsföring som de faktiskt vill ha.  

Något man ofta glömmer bort är även flöden som är specifika för olika produkter. I sin enklaste form kan det vara att man efter leverans vill ha ett omdöme eller en rekommendation från kunden. Mer avancerade flöden kanske handlar om eftermarknad där man ger erbjudande om förlängd garanti eller reservdelar till den produkt kunden har köpt. Kampanjer som marknadsförs mot skilda målgrupper i olika kanaler också bör avspeglas på e-handelssiten. Om informationen från ett företag är relevant, oavsett kanal, är chansen större att kunderna är mer mottagliga för marknadsföringen.

KOM IGÅNG MED MARKETING AUTOMATION

Så vad behövs för att komma igång med automatiserad marknadsföring? Implementationen av Marketing Automation drivs i grund och botten av den data som finns tillgänglig. Information om kunder är självklart, men det är även viktigt med köphistorik och dess metadata samt besöksstatistik då det är det som i grunden bidrar till möjligheten att göra kommunikationen relevant. Kortfattat kan man säga att ju mer specifika data desto större möjligheter för automatisering.

Den mest centrala delen i Marketing Automation är det eller de verktyg som driver hela processkedjan, såsom:

  • Selektering av målgrupp  

  • Content, segmentering  

  • Flödeskonfigurator 

  • Transaktionsmail 

VAD VI ERBJUDER

Är ni osäkra på hur just ni kan jobba med marketing automation? Vi på Cypoint Inspire hjälper er gärna oavsett var ni är på resan.  

  • Behovsanalys. Vad behöver göras för att nå önskad målbild? Hur ser den långsiktiga målbilden ut och hur säkerställer man att det kommer finnas stöd för den? 

  • Hands-on-assistans. Lokalisera och få kontroll på er data och samla den på ett ställe. 

  • Rekommendation och hjälp vid upphandling mot leverantör.  

  • Implementation och utrullning. 

  • Support och förvaltningsåtagande.

Cypoint logo