Så blev Julas PIM en motor för digital utveckling och bättre kundupplevelse.

Kundcase Jula

Samarbetet började 2022 när Jula tog hjälp av Cypoint för att migrera PIM till molnet. När Jula sen ville göra en översyn av sin PIM-lösning och byta system sträcktes handen igen ut till Cypoint. Julas verksamheten har utvecklats i takt med expansionen och till slut stod man där med känslan att PIM inte stöttade processer och behov. En förstudie inleddes för att reda ut vad Jula egentligen behövde av sitt PIM.

Utmaningar

Utmaning 1 – Många innehållstyper intryckt på samma yta

Jula har mycket innehåll som ägs av olika avdelningar med skilda arbetsflöden. Önskan var att kunna anpassa gränssnittet för att dela upp innehållet per funktion/kanal. Samt att bygga in arbetsflöden i PIM för de som jobbar med berikning.


“Vi var tvungna att anpassa våra arbetsflöden efter systemets begränsningar. Folk kastades mellan olika system och manuella arbetslistor.” – Christoffer Sandahl, Technical Information Manager & Enrichment Production Leader, Jula

Utmaning 2 – Produktdata i ett plockepinn

Det fanns ingen ordning på produktdatan, informationen fanns men det saknades struktur och definitioner. Ambitionen var att PIM skulle stötta den digitala kundupplevelsen och ge stöd för ny funktionalitet på hemsidan.


“Vår produktdata var inte användbar och blev en flaskhals i vår digitala utveckling. hur vi ville presentera vårt sortiment online.” – Carl Torgnyson, PIM Project Manager, Jula

Utmaning 3 – PIM är mer än ett ställe där vi klistrar in text

Det fanns en underliggande känsla att PIM endast var ett system där det klistrades in text. Önskan var att ge redaktörerna fler verktyg att kunna göra övergripande förbättringar på rätt saker vid rätt tidpunkt.

“Vi kände att vårt PIM bara var ett system där vi klistrade in text. Det saknades verktyg och hjälpmedel för att stötta våra redaktörer i vardagen.” – Herman Holmberg, PIM Coordinator, Jula

Projekt

Efter förstudien började Cypoint och Jula titta på fem olika PIM, varav två mer fokuserat. Alternativen bedömdes utifrån 30 olika punkter, både på teknik och användarvänlighet. Valet föll slutligen på Struct PIM.


“Vi uppskattade hur dynamiskt och konfigurerbart Struct var. Med den mängd innehåll vi har gillade vi att gränssnittet kunde anpassas. Samtidigt som Struct imponerade ur ett tekniskt perspektiv.” – Peter Löwhagen, Solution Architect, Jula

Migrationen innebar teknisk utveckling och insatser från verksamheten. Från att bygga migrationsverktyg, mellanlager och integrationer in/ut – till en uppdaterad datamodell, strukturerade attribut och workflows.


“Vi var ett litet team med mycket autonomi och årtionden av kunskap inom PIM från olika perspektiv. Samspelet mellan teknik/verksamhet ledde till snabba beslut och hög dynamik så att vi hann med mer än 1:1.” – Daniel Jansson, Systemarkitekt, Cypoint

Resultat

Nu har Jula ett modernt PIM inbyggt med sömlösa workflows för alla roller i berikningen och fler verktyg för redaktörerna. En snabbare produktutveckling, flexibla översättningsflöden och kortare time to market.


“För mig som suttit på flera stolar i berikningen och behövt hoppa mellan arbetsflöden är vårt nya semi-automatiska workflow guld värt. Det sparar tid varje dag som jag kan lägga på värdeskapande uppgifter.” – Lovis Kojo, Content Strategist/Product Communicator, Jula

600+ attribut på 50 000+ produkter har strukturerats om och definierats. Under huven är datan användbar för att stötta ny funktionalitet som filter, facetterad navigering, dynamiska landningssidor, kategorisering och nya entiteter.


”Jula hade höga ambitioner och många krav. Projektet var utmanande men samtidigt givande och roligt, vilket gjorde att vi kunde leverera ett modernt PIM som överträffade alla förväntningar.” – Max Wiggedal, Systemutvecklare, Cypoint

Fler kundcase

Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret. Framgångsrik utveckling av e-handel och PIM genom nära samarbete.

Skistar

Skistar. Hur vi tillsammans utvecklade ramar kring ett gemensamt datawarehouse.

Tykoflex

Tykoflex. Lyckad lansering av ny strategisk webbplats i en flexibel plattform.

Regin

Regin. Nytt PIM, sömlöst integrerat med webb och affärssystem.