Regin hittade ett nytt sätt att hålla kunderna varma med PIM

Kundcase Regin

För att kunna automatisera en fastighets inomhusklimat på ett behagligt och kostnadseffektivt sätt krävs exakt rätt utrustning för rätt hus. Därför erbjuder Regin ett brett sortiment av lösningar inom fastighetsautomation. Men för att kunderna enkelt ska hitta rätt produkter krävs också korrekt, relevant och sökbar produktinformation. Med hjälp av Inrivers PIM-plattform och våra konsulttjänster har Regin lyckats skapa just detta – en digital produktupplevelse som förenklar både val och köp.

Det krävdes ett systemskifte

Ett av Regins viktigaste säljverktyg är webbshopen och produktkatalogen, där kunderna på ett enkelt sätt ska kunna hitta de produkter de behöver. Det befintliga systemet för produktinformation var främst till för att skapa tryckt material.


I takt med att webbshopen ökade i betydelse som informationskälla för kunderna blev det tydligt att det befintliga systemet inte kunde fungera som bas för att utveckla Regins digitala affär.

En smidig hjärttransplantation

Efter att tillsammans med Cypoint ha genomfört en förstudie där behoven klargjordes föll valet på att implementera Inrivers PIM. Som för de flesta företag var det dock ingen enkel operation att byta ut ett PIM mot ett annat, vilket gäller i ännu högre grad om man har en så bred produktkatalog som Regin. Det blev lite som en hjärttransplantation för Regin. Men med ledning av Cypoint och våra expertkunskaper inom Inriver PIM och komplexa integrationsarbeten samt med nytänkande projektresurser inom Regin genomfördes projektet med stor framgång. Det nya PIM:t kopplades ihop med webben och affärssystemet och det gamla kunde släckas ner.

Snabbare och med bättre kontroll

Att införa ett modernt PIM har medfört att Regins produktdata har blivit mer konsekvent och bättre strukturerad, vilket har gjort det enklare för kunderna att beställa rätt produkt för rätt fastighet. Under ytan och för Regins interna processer har Inrivers PIM varit en smärre revolution, som har skapat stora effektivitetsvinster. Produkternas time-to-market har reducerats dramatiskt, från flera dygn till att nu ske ögonblickligen. Regin har också fått nya möjligheter att utveckla produktsidan på sin webbplats på ett annat sätt tack vare att deras data är så väl strukturerad, med en säkrare livscykel för deras artiklar. Koppling till affärssystemet där artiklarna skapas fungerar så att informationen automatiskt förs över till inriver PIM och samtliga säljkanaler.

Framtidssäkrad lösning

I och med de nya EU-reglerna kring Digital Product Passport är ett välfungerande PIM oerhört viktigt för företag som Regin. Det går inte att ta några genvägar när man ska möta behovet av att kunna spåra varje komponent i varje produkt från början till slut.


Inrivers PIM har även en modern print-modul som hjälper Regin med deras tryckta kataloger som deras säljare fortfarande använder sig av. Något som man numera gör utan extern byråhjälp. Man kan nästan säga att de använder PIM för att hålla kunderna varma, både i bildlig och bokstavlig betydelse.

Fler kundcase

Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret. Framgångsrik utveckling av e-handel och PIM genom nära samarbete.

JULA

JULA. Så hjälpte vi Jula med implementation av ett nytt modernt PIM.

Skistar

Skistar. Hur vi tillsammans utvecklade ramar kring ett gemensamt datawarehouse.

Tykoflex

Tykoflex. Lyckad lansering av ny strategisk webbplats i en flexibel plattform.