Att göra en komplex produkt enkel.

Kundcase Skistar

SkiStar AB är den ledande aktören inom fjällturism i Skandinavien. Fram till några år sedan var det ett bolag inom vinterturism, men har utökat sitt erbjudande till att vara “all-year”. Visionen är att skapa minnesvärda fjällupplevelser, och upplevelsen börjar redan i köpprocessen. Cypoint har jobbat med SkiStar under mer än ett decennium, där vi fått förmånen att vara med i en organisation som trots dess storlek och börsvärde ändå genomsyras av en entreprenöriell anda som vill framåt.

Utmaning

Att mäta är att veta - men använder vi samma måttband?

SkiStars produkt till kunden är väldigt komplex, idén är att vara en “one-stop-shop” för boende, skipass, skidhyra, skidskola, event och kringliggande produkter. Att gömma den komplexa undersidan för kunden och är nyckeln för att presentera den bästa möjliga köpupplevelsen.


Ett komplex och brett produktutbud ger också utmaningar vid analys och business intelligence. I ett företag med datadrivna beslut tillkommer nya krav och datakällor ständigt.



SkiStars största utmaningar var att behoven av analys evolverade snabbare än vad existerande verktygsflora kunde tillgodoses. Det fanns ett stort behov av centraliserad data, tydliga strategier för databearbetning, förflytta sig från farliga personberoenden, få en utvecklingsprocess som är effektiv och rolig att jobba med som BI-utvecklare. Vi på Cypoint har tillsammans med SkiStar fått vara med att utveckla den tekniska grundpelaren som löser problemen idag, samtidigt som vi blickat framåt kring hur landskapet kan ändras på medel-kort sikt.

Lösning

Centraliserad data, tydlig utvecklingsprocess.

Tillsammans med SkiStar utvecklade vi ramar kring ett gemensamt datawarehouse. Vi upprättade regelverk hur respektive system lämnar över data, samt strategier hur vi extraherar data från externa system. Den tekniska plattformen som består av ett antal ramverk, mönster och verktyg blev grunden till ett förutsägbart arbetssätt och demokratiserade underhåll och felsökning.


Alla transformerande dataflöden är versionerade likt övrig kod i organisationen, CI/CD flöden möjliggör automatiska utrullningar av nya funktioner.


Orkestrering av dataflöden sker i verktyg som gör att fler kan felsöka och starta om felande jobb.


Resultat

Smidigare dataresa.

Tack vare den tekniska plattformen har vi idag ett centraliserat datawarehouse där källdata är verifierat. Transformationer och analys sker i flera steg och konsumenter av data kan välja att använda data från de olika stegen baserat på vilken latency som är acceptabel respektive vilken nivå data är aggregerad på. I PowerBI finns en uppsättning kurerande dataset som är verifierade där de mest avancerade användarna kan bygga egna rapporter enligt selfservice modellen.


Dokumentation sker på samma ställe där transformationen sker och blir en naturligt artifakt i form av en datakatalog. Testmiljöer infördes som tillsammans med versionshantering ger en enkel och smidig upplevelse för utvecklare där de kan nå sin fulla potential. Istället för att vara beroende av enskilda utvecklare kan nu SkiStars backoffice support även monitorera och lösa problem relaterat till BI flöden.

Fler kundcase

Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret. Framgångsrik utveckling av e-handel och PIM genom nära samarbete.

JULA

JULA. Så hjälpte vi Jula med implementation av ett nytt modernt PIM.

Tykoflex

Tykoflex. Lyckad lansering av ny strategisk webbplats i en flexibel plattform.

Regin

Regin. Nytt PIM, sömlöst integrerat med webb och affärssystem.