Vad är SEO?
SÖKMOTOROPTIMERING FÖR EN SMIDIGARE AFFÄR
Är du välbekant med begreppet SEO men har ändå svårt för att sätta fingret på vad det är? SEO står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering på svenska, och begreppet används flitigt inom digital marknadsföring och webbutveckling. Här reder vi ut grunderna i SEO och ger ett antal förslag på hur du kan arbeta med området.
EN INTRODUKTION TILL SEO
SEO är en samling aktiviteter eller initiativ som alla syftar till att förbättra en webbplats ranking i sökmotorers resultatlista och därmed öka den organiska trafiken. Det är en process där man optimerar en webbplats eller en webbsida för att förbättra dess synlighet i sökmotorernas organiska, ej betalda, sökresultat. Målet med SEO är att få webbplatsen att rankas högre och få bättre placeringar på sökmotorernas resultatlistor, vilket i sin tur kan leda till ökad organisk trafik och fler besökare på webbplatsen. För enkelhetens skull kan man dela in SEO i två olika grupper: Teknisk SEO och Content SEO.
Här är några exempel på teknikrelaterade aktiviteter som förbättrar SEO:
Se till att prestandan är hög, med korta svarstider
Att sajten är byggd responsiv och mobilanpassad
Säkerställ att sajten körs över SSL
Se till att det genereras och registreras en XML sitemap
Se till att ha ordning på META-data
Minimera döda länkar, säkerställ redirects
Kodstrategi som inte gömmer, av misstag, innehåll för sökmotorn
Exempel på contentrelaterade aktiviteter som förbättrar SEO:
Innehållet ska läggas i standardmässiga HTML-containers
Se till att bilder ha relevant alt-text
Säkerställ att produkttexter och beskrivningar innehåller relevanta nyckelord
Vissa produktattribut, till exempel färger, behöver beskrivas på ett alldagligt sätt
Produktnamn och beskrivningar inlagt i META-fält
Skapa unikt innehåll - undvik duplicerat innehåll
Ha relevanta ord i URLar
SÅ KAN NI JOBBA VIDARE MED SEO
Så, hur kan man jobba vidare med SEO rent praktiskt? Svaret är att det finns vissa SEO-relaterade aktiviteter ni bör passa på att göra redan från början, och det finns vissa delar som ni kan ta allt eftersom, när sajten är lanserad. Men huvudsaken är att ni planerar och prioriterar från början för att lägga upp en SEO-strategi som passar just er verksamhet. Kom ihåg att SEO är en kontinuerlig process och det kan ta tid att se resultat. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna och förändringarna inom SEO för att hålla din webbplats konkurrenskraftig. Om ni arbetar med det långsiktigt och strategiskt så kan SEO dock vara en stor tillgång för er verksamhet. Känns det svårt att ordna det på egen hand? Vi på Cypoint Inspire hjälper gärna till. Läs mer om våra tjänster här och kontakta oss idag så tar vi tillsammans fram en plan för ert SEO-arbete.